چاپ        ارسال به دوست

در سرای دانشجویی شهید نواب صفوی دانشگاه برگزار شد:

ششمین نشست سراسری مدیران گروه های آموزشی دانشگاه مازندران

 

 

 

 

اگر همه در کنار هم کمک کنیم، قطعا به جمع دانشگاه های سطح یک کشور می پیوندیم

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، ششمین نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه مازندران با حضور دکتر سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه، معاونان و مدیران ستادی، روسا و معاونان دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی در سرای دانشجویی شهید نواب صفوی دانشگاه برگزار شد.

        دکتر میرنیا در ابتدای این نشست، با اشاره به این مطلب که باید با هر کس به اندازه ی شان و شخصیت او رفتار شود گفت: شان در جامعه ما دارای یک تعریف زمانی و مکانی است و حسب عوامل خاصی تغییر می پذیرد و تلاش دانشگاه این است که شان و منزلت دانشگاهیان حفظ شود. از این رو، فضا سازی و تامین امکانات رفاهی ساحل مجتمع شهید نواب صفوی با بیش از هزار متر ساحل زیبا برای خانواده دانشگاهی از همین منظر بوده است.

       رییس دانشگاه مازندران با بیان این نکته که ما به جامعه ثابت کردیم که می توانیم جامعه را اداره کنیم، گفت: دانشگاه مازندران توان بهینه سازی تمام ساحل مازندران را دارد. دانشگاه مازندران می تواند استان مازندران را آباد کند.

       دکتر میرنیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طراحی و همچنین کلنگ زنی پروژه ساختمان هتل دانشگاه اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده و طی مراحل قانونی، به زودی مجوزهای لازم جهت اجرایی شدن این مجموعه اخذ و ساخت آن آغاز خواهد شد.

          دکتر میرنیا درباره ضرورت ارتقای سطح دانشگاه مازندران و لزوم همدلی و همکاری تمام بخش ها و افراد در درون دانشگاه تاکید و خاطرنشان کرد: رییس دانشگاه به تنهایی نمی تواند دانشگاه را به سطح یک برساند و برای نیل بدان، حوزه ی ستادی نقش هدایت گری و پشتیبانی دارد و انتظار می رود که دانشکده ها و گروه ها نقش اجرایی خود را فعال تر و پر رنگ تر نمایند تا بتوانیم همه به کمک هم سطح دانشگاه را ارتقا ببخشیم. تحقق ارتقای سطح دانشگاه در گرو فعالیت جمعی و یکپارچه است.

          رییس دانشگاه جامع استان با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی و مالی، ادامه داد: با وجود تمام این شرایط، مصمم هستم تا دو پروژه به هیچ عنوان متوقف نشود. یکی پروژه ساختمان دانشکده علوم اقتصادی و اداری و دیگری پروژه ساختمان آزمایشگاه مرکزی. زیرا این پروژه ها نقش بسزایی در آزادسازی فضاهای مورد نیاز دانشگاه و کمک به پیشرفت بهتر آموزش دارد. همچنین درآمدزایی آزمایشگاه مرکزی نیز از دیگر دلایل این اهتمام و تاکید بر ادامه روند تکمیل این پروژه هاست.

       دکتر میرنیا با اشاره به تبعات جبران ناپذیر فرصت سوزی گفت: اگر شما به شاخص های رتبه بندی نگاه کنید، مشاهده خواهید کرد که انواع شاخص ها در آن وجود دارد. در یک دوره زمانی، برخی از دانشگاه ها بیشترین سرمایه گذاری را انجام دادند، ولی دانشگاه مازندران ساخت و ساز جدی در این مدت نداشته است. اینکه برخی از اساتید می گویند که ما کلاس های تعریف شده برای دانشجوی دکتری نداریم، یعنی ما فاقد زیرساخت لازم در دانشگاه هستیم.

       رییس دانشگاه مازندران سپس به مقوله تقلب در دانشگاه اشاره کرده و اظهار داشت: مسایل علمی برای من مهم است. تمام دنیا در حال جنگ با ما است. مسئولیت قبول کنید. سر را بلند کنید و جنگ کنید. بنده سپر و سنگربان شخصیت شما هستم و انتظار دارم تا شما هم سپر دانشگاه باشید. ما به دنبال نخبه ها هستیم ولی این مهم، همکاری و کمک همه را می طلبد.

        دکتر میرنیا همچنین بر استفاده بهینه و اصولی از امکانات موجود در دانشگاه در راستای اهداف کمک آموزشی و رفاهی دانشگاهیان و خانواده ایشان تاکید کرد و افزود: دانشگاه با دارا بودن امکانات و فضاهای مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری و رفاهی، مکان مناسبی جهت استفاده علمی و اصولی همکاران و خانواده ایشان از این فضا می باشد.

       رییس دانشگاه معین استان با بیان این موضوع که اگر در پاره ای از موارد، شتاب در کارها مشاهده می شود، شتاب معقولانه است و دلیلش این است که بتوانیم بر تورم سوار شویم، ادامه داد: اگر همه در کنار هم کمک کنیم، قطعا به جمع دانشگاه های سطح یک کشور می پیوندیم. بیایید جلوی ضرر را بگیریم. ما باید کمک کنیم تا مردم کم نیاورند. در مسیر خدا باشیم. امیدوارم که همه ما به کمک هم، یک دانشگاه خوب را داشته باشیم.

در کنار هم به ارتقای سطح دانشگاه کمک کنیم

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر علی اکبر باقری خلیلی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، در ششمین نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه مازندران که در صبح روز یکشنبه، پنجم شهریورماه در سرای دانشجویی شهید نواب صفوی برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را طرح و توصیف شاخص های سطح بندی دانشگاه ها به منظور ارتقا سطح دانشگاه مازندران عنوان کرد و افزود: مدیران گروه های آموزشی در این راستا، شاخص­ های آموزشی ارتقای سطح دانشگاه را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

       دکتر باقری خلیلی با بیان این مطلب که بحث ما در خصوص چگونگی ارتقای سطح دانشگاه است، ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که بتوانیم در کنار هم به ارتقای سطح دانشگاه کمک کنیم.

        معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به 45 شاخص آموزشی مؤثر در ارتقای دانشگاه، بر لزوم بودجه بندی دانشگاه و هزینه کرد هریک از معاونت ها بر اساس آن ها تاکید کرد و افزود: یکی از شاخص های مؤثر در ارتقای دانشگاه، هرم اعضای هیأت علمی است و در بعضی از رشته ها، مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد. رییس دانشگاه، دستور استخراج این هرم را صادر کردند و ما نیز با اهتمام در جذب اعضای هیأت علمی واجد شرایط، سعی در رفع این نقیصه داریم. نتیجه اینکه اصلاح هرم اعضای هیأت علمی باید به یک مطالبة دانشگاهی از سوی گروه های آموزشی تبدیل شود؛ زیرا این که رشته هایی پرطرفدار و پر متقاضی باشند و ما در آن ها، مطابق استانداردهای آموزشی، عضو هیأت علمی نداشته باشیم، یک نقص شمرده شده و در سطح بندی امتیاز منفی خواهد داشت..

       عضو هیات رییسه دانشگاه، ارتقای مرتبة اعضای هیأت علمی را به عنوان یکی دیگر از شاخص های سطح بندی برشمرد و اضافه کرد: پژوهش موفق از درون فعالیت های آموزشی با کیفیت پدید می آید. اعضای هیأت علمی ما باید فعالیت در هر دو زمینة آموزشی و پژوهشی را جدی بگیرند. همچنین آموزش و ارتقای توانمندی اعضای هیات علمی به عنوان یکی دیگر از شاخص های مورد نظر می باشد و در همین راستا نیز کارگاه های آموزشی مختلف در طول سال در جهت توانمندسازی اعضای هیات علمی برگزار می شود.

       دکتر باقری از جذب دانشجویان رتبه های زیر 1000 به عنوان شاخص بعدی یاد کرد و افزود: باید زمینه ها و عملکردهای مان را طوری تنظیم کنیم که این رتبه ها، دانشگاه ما را انتخاب کنند. متوسط ماندگاری دانشجویان در یک مقطع تحصیلی، بازنگری و به روز کردن درس ها،  دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی، واحدهای تدریس شده و همکاری آموزشی با اعضای هیات علمی  دانشگاه های خارجی از دیگر شاخص های مهم آموزشی در راستای تقویت و توسعه دانشگاه به منظور ارتقا در سطح بندی است.

      معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به این که باید توانایی اشتغال پذیری در دانشجویان را تقویت کنیم، گفت: قوانین به ما اجازه برگزاری دوره های تحصیلی به ویژه دورة دکتری به زبان خارجی را داده و انتظار ما این است در گروه هایی که این توانمندی و آمادگی وجود دارد، آن را به اجرا درآورند و ما هم کمک شان خواهیم کرد.

       دکتر باقری خلیلی از پذیرش دانشجویان غیرایرانی به عنوان یکی از مهم ترین سیاست های وزرات علوم و راهبردهای دانشگاه مازندران یاد کرده و خاطرنشان شد، دفتر روابط بین الملل دانشگاه، دانشکده ها و گروه های آموزشی در فرایند پذیرش و تحصیل دانشجویان غیرایرانی همکاری های بسیار خوبی دارند و بنده نیز مراتب سپاس صمیمانة خود از آنان را اعلام می کنم ولی واقعیت این است که امکانات و توانمندی های دانشگاه، دانشکده ها و گروه ها خیلی بیشتر از این هاست و انتظار ما این است که از این توانمندی ها و امکانات به نحو مطلوب استفاده شود تا فرایند رشد پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه بیش از پیش تقویت شود.

       عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، مدیریت سبز یا دولت الکترونیک را به عنوان یکی دیگر از شاخص های موثر نام برد و گفت: در دانشگاه مازندران نیز بسیاری از فعالیت ها به صورت الکترونیک صورت می گیرد و از جمله فعالیت های بسیار مهم در این حوزه، بایگانی الکترونیک پرونده های دانشجویی و حذف نسخه های کاغذی پایان نامه ها و رساله هاست که در حال انجام می باشد.

دانشگاه از همه گروه هایی که با طرح و ایده های نو در جهت درآمدزایی دانشگاه فعالیت می کنند حمایت می کند

       دکتر یحیی طالبی رستمی معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه مازندران در این نشست، یکی از راه های درآمدزایی برای دانشگاه را استفاده از ظرفیت های موجود در درون دانشگاه و توانمندی اساتید و کارشناسان عنوان کرد و افزود: دانشگاه از همه گروه هایی که با طرح و ایده های نو در جهت درآمدزایی دانشگاه فعالیت می کنند حمایت می کند.

       دکتر طالبی ادامه داد: دانشکده ها با توسعه آزمایشگاه ها و کارگاه ها، برگزاری کارگاه ها، کنفرانس های یک روزه یا حتی ادواری می توانند درآمدهای خاصی را تولید کنند که این درآمدها در یک دوره زمانی کوتاه به توسعه دانشکده ها و در نهایت دانشگاه کمک شایانی خواهد کرد. توصیه ما این است که گروه های آموزشی در دانشکده ها، برنامه هایی را در جهت درآمدزایی ارایه کنند که بتوانند اولا به خود گروه مربوطه، دوما دانشکده و سوما به دانشگاه که در نهایت باز هم به دانشکده برمی گردد کمک کنند. تجهیز آزمایشگاه ها، افزایش فضای کارگاه ها و آزمایشگاه ها در ارتقای سطح بندی موثر است.

        معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه به مبحث مدیریت سبز در دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در ماه های پایانی سال قبل کارهای خوبی انجام گرفت. در سال جدید نیز اولین جلسه رسمی با گروه های تخصصی مربوطه برگزار شد و امیدواریم عملکرد ما به نحوی باشد که در پایان سال ۹۷ یک درصد از بودجه دانشگاه که در اختیار مدیریت سبز قرار گرفته است را به دو تا سه درصد افزایش دهیم.

رتبه بندی به دانشگاه ها اعتبار می دهد و دانشجویان و اساتید نخبه معمولا دانشگاه هایی با رتبه برتر را انتخاب می کنند

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، ششمین نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه مازندران با حضور دکتر سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه، معاونان و مدیران ستادی، روسا و معاونان دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی در سرای دانشجویی شهید نواب صفوی دانشگاه برگزار شد.

       دکتر محمدحسین فاطمی معاون پژوهش و فنّاوری دانشگاه مازندران در این نشست با اشاره به اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاه در نظام رتبه بندی  ISC گفت: بسیاری از شاخص هایی که در رتبه بندی دانشگاه ها در این نظام مورد استفاده قرار می گیرد، همان شاخص هایی است که در سطح بندی دانشگاه ها در وزارت علوم هم مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل، ارتقا جایگاه در نظام رتبه بندی مذکور باعث ارتقای ما در سطح بندی هم خواهد شد.

       ایشان افزودند که 90%  شاخص‌های استفاده شده در این نظام،  همان شاخص هایی است که در نظام های معتبر رتبه بندی دانشگاه ها به صورت بین المللی از قبیل Times, Usnews QS, Shanghai, Leiden استفاده می شود و بنابراین توجه به این شاخص ها باعث بهبود جایگاه بین المللی دانشگاه مازندران نیز خواهد شد.

       معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران با بیان این نکته که شاخص هایی که در این نظام‌های رتبه بندی استفاده می شوند، عمدتا شامل سه بخش فناوری، پژوهشی و آموزشی است، گفت: شاخص های نظام رتبه بندی تایمز شامل ۳۵ درصد امتیازات آموزشی، ۶۲.۵ درصد امتیازات پژوهشی و ۲.۵ درصد امتیازات فناوری است و اطلاعات دانشگاه به نظام رتبه بندی تایمز  اعلام شده و در سال ۲۰۱۸ شاهد اعلام  جایگاه بین المللی دانشگاه مازندران خواهیم بود.

       عضو هیات رییسه دانشگاه مازندران، توجه به رتبه بندی دانشگاه ها را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: رتبه بندی به دانشگاه‌ها اعتبار می دهد و دانشجویان و اساتید نخبه، معمولا دانشگاه هایی با رتبه برتر را انتخاب می کنند. همچنین دانشجویان بین المللی هم به دنبال دانشگاه هایی هستند که دارای رتبه مناسب بین المللی باشد و اگر ما به عواملی که بر رتبه دانشگاه تاثیرگزار است توجه نکنیم، در یک سیر قهقرایی و عقب رونده  وارد خواهیم شد. برهمین اساس، حتما باید دارای یک برنامه مدون و یک عزم جدی باشیم تا بتوانیم در این جهت حرکت کنیم ، لذا باید توجه جدی به معیارهای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

       دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم استفاده از ظرفیت بند « ط » تبصره 9 قانون بودجه سال 1397 در چهارچوب سامانه ساجد در سایت وزارت علوم اشاره و گفت: هدف اصلی از ایجاد این سامانه، هدفمند کردن و ماموریت گرا کردن دانشگاه ها با استفاده از ظرفیت های استان ‌و نیز کمک به دانشجویان و فارغ التحصیلان تکمیلات تحصیلی است. ما باید تمرکز کارهای مان را بر هدفمندی و برنامه محور کردن فعالیت های پژوهشی قرار دهیم و بر مزیت های ملی و منطقه ای و همچنین نیازها و اولویت هایی که داریم، متمرکز شویم. امروزه حل این چالش ها از عهده یک نفر خارج است و لازم است تا کارها به صورت تیمی و با استفاده از هسته های پژوهشی انجام شود. هم اکنون ۱۰۰ ابر چالش در آینده ایران احساس شده که شامل اصلاحات ساختاری اقتصاد، بحران آب، بیکاری، مسایل اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، مسایل اجتماعی، مسایل سیاسی، حوزه زیست محیطی، حوزه فرهنگی، حوزه سلامت، حوزه بین المللی، حوزه علم و فناوری و حوزه دین ابر چالش هایی هستند که ما می توانیم اولویت های پژوهشی مان را بر روی هر یک از این حوزه ها متمرکز کنیم .

       دکتر فاطمی در پایان گفت: در کشورهای پیشرفته، دانشگاه ها در همه حوزه ها وارد نمی شوند. هر دانشگاه حوزه های عملکرد مشخص و معینی دارد. ما هم با توجه به توانایی هایی که داریم می توانیم از میان چالش های موجود، چندین چالش را انتخاب کنیم و درصدد حل آنها بر آییم و در این راستا آیین نامه تشکیل هسته‌های پژوهشی در حوزه معاونت پژوهش و فنّاوری در دست تدوین است که بزودی اعلام خواهد شد.

مدیریت جهادی، قطب نمای حرکت، محور و مدار مدیریت بالنده در دانشگاه مازندران است

       دکتر حیدر جانعلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز در ششمین نشست مدیران گروه های آموزشی دانشگاه مازندران که در صبح روز یکشنبه پنجم شهریورماه در سرای دانشجویی شهید نواب صفوی برگزار شد، با اشاره به این که فرهنگ و اخلاق، هسته اصلی زندگی و روابط اجتماعی است، گفت: استراتژی خودکفایی و قدرتمندسازی، سیاست های پایه ای این جریان بوده است.

       در ذیل متن کامل سخنان دکتر جانعلی زاده را ملاحظه می کنید:

بسم الله الرحمن الرحیم

       با اخلاص و افتخار نسبت به ساحت مقدس شهیدان و مجاهدان راه خدا خاصه شهیدان رجایی و باهنر; این اسوه های سادگی" خدمت و خلوص اظهار تواضع و تعظیم می گنم و به خدمت جمع عزیزان حاضر در جلسه اظهار ادب و احترام دارم.

اقوام روزگار به اخلاق" زنده اند

قومی که گشته است فاسد اخلاق" مردنی است.

       فرهنگ و اخلاق هسته و محتوای اصلی زندگی و روابط اجتماعی است. اهمیت اخلاق و فرهنگ بر همگان روشن است و بداهت حیاتی بودنشان چون آفتاب درخشش تابان دارد.

       در پیوند با بخش اول صحبت جناب دکتر میرنیا که فرمودند بنده می خواهم با احساس صحبت کنم که به نظر پشت صحنه ی این احساس منطق اخلاق و فرهنگ خوابیده و مستتر است"  حقیر می خواهم کلامم را با یادداشتی که جناب دکتر ستاری; معاون محترم علمی و فناری ریاست جمهوری در خبرگزاری جمهوری اسلامی در تارخ 4 شهریور 97 با عنوان "کوثر; داستان یک موفقیت " گذاشته اند شروع کنم. 

       در این داستان" فرایند ایده مندی" طراحی و ساخت جت جنگنده آذرخش و حرکت تعالی بخش به سمت جت جنگنده کوثر نتیجه ی مشخص سازی و تعهد مندی به استراتژی سازی" برنامه ریزی و اراده راسخ به انجام و اجرای این برنامه ها با توکل به خدا و با فرماندهی و مشارکت دهی نخبگان متخصص" بالیاقت" باصداقت" با شجاعت" پرانگیزه" پرتلاش" عالم" عاقل و عاشق اسلام" ایران و انسانیت نسبت داده شده است. در واقع چنین فرایندی نتیجه ی اعتقاد و عمل به فرهنگ رفیع جهاد و شهادت و معنای عملی مدیریت جهادی است که از نداشته ها" کمبودها" محرومیت ها و محدودیت ها به سوی ایجاد دارایی و زیرساخت حرکت کرده است. در این فرایند" استراتژی خوداتکایی" خودکفایی و قدرتمتدسازی" سیاست های پایه ای این جریان بوده است.

       این الگوی مدیریت جهادی" قطب نمای حرکت و محور و مدار مدیریت بالنده و عطش آمیز خدمت در تیم فرماندهی و مدیریتی دانشگاه مازندران نیز بوده است و به همین دلیل به تناسب اهداف و ماموریت های اساسی دانشگاه" سیاست هایی چون محرومیت زدایی" ایجاد و تقویت زیرساخت های ضروری"  بین‌المللی سازی دانشگاه"  سیاست فعال و شفاف در تعامل با سه رکن دانشگاه یعنی دانشجو" کارمتد و استاد" سیاست فعال با اضلاع اساسی جامعه مثل دستگاه های اجرایی" رسانه ها" و سمن ها. در دستورکار مدیریت دانشگاه قرار گرفته است. منطبق بر این سیاست ها" دانشگاه مازندران با جدی گرفتن نقش ایفای مسئولیت های اجتماعی خود" رو به تعالی است.

       در این راستا" شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به نیت 14 معصوم(ع)" 14 سیاست مشخص را به عنوان راهنمای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته است که از جمله ی آنها می توان به سیاست تکریم قرآن و عترت و استراتژی تکریم و تعامل با نخبگان علمی و فرهنگی اشاره نمود.

       در انطباق با این سیاست ها و توجه به شاخص های تعالی بخش دانشگاه" شورای فرهنگی و اجتماعی" معاونت فرهنگی و اجتماعی و مجموعه نهادهای فرهنگی دانشگاه فعالیت‌هایی را انجام داده اند که می تواند به ارتقای سطح بندی دانشگاه کمک نماید; از جمله این عملکردهای موثر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* افزایش تعداد انجمن های علمی دانشجویی از 35 به 47.

* افزایش تعداد کانون هایدفرهنگی و اجتماعیداز 15 به 25.

* افزایش تعدا تشکل های سیاسی از 3 به 4.

* افزایش سه برابری ثبت رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در درگاه وزارت عتف.

* موافقت با انتشار 12 نشریه دانشجویی و در نتیجه ارتقای تعداد نشریات به 55 نشریه.

* سه برابر شدن بودجه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه. و البته امید است این توجه مثبت ادامه و ارتقا یابد.

       معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در بخش دیگری از سخنرانی خود"  توجه بیشتر مسئولین دانشگاه در تقویت بدنه کارشناسی معاونت فرهنگی و اجتماعی را خواستار شد. وی سطح دانشگاه مازندران را به لحاط برخورداری از تعداد کارشناسان فرهنگی مورد نیاز و در حد استاندارد بسیار پایین ارزیابی کرد و خواستار کمک در حل این موضوع  شد. 

       افزایش مشارکت و بالابردن سطح نظارت بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی با همکاری دانشکده ها و نیز استقبال از ایده های نو و نقد فعالیت های فرهنگی همه دانشگاهیان از دیگر انتظاراتی بود که معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مورد تصریح قرار داد.

       در پایان" وی خبر تدوین مجموعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی طی سال96 را به استحضار حاضرین رساند و اظهار امیدواری نمودند که بعد از ویرایش و چاپ در اختیار عزیران قرار گیرد.  

تغییر نام  خوابگاه به سرای دانشجویی با هدف کاسته شدن از بار منفی و کسل کننده نام خوابگاه انجام گرفت

       به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر سیدمحمد متولی معاون دانشجویی دانشگاه مازندران نیز در این نشست با اعلام این مطلب که در حوزه سراهای دانشجویی حضرت زینب(س)، امام حسین(ع) و شهید نواب صفوی و افزایش امکانات این سراهای دانشجویی و امور تعمیراتی آن اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، گفت: در بحث تجهیز سلف سرویس های دانشگاه نیز اقدامات موثری صورت گرفته است. نکته قابل توجه، تغییر نام خوابگاه به سرای دانشجویی با هدف کاسته شدن از بار منفی و کسل کننده نام خوابگاه می باشد.

       دکتر متولی افزود: همه ساله علی رغم کمبود فضاهای خوابگاهی، تقریبا ۸۰۰۰ دانشجو متقاضی خوابگاه هستند و از این تعداد، حدود ۲۵۰۰ دانشجو امکان اسکان در خوابگاه های دولتی را پیدا می کنند که ۷۰۰ نفر، دانشجویان جدیدالورود هستند. همچنین در حال حاضر ۶۴ دانشجوی خارجی در سرای شهید نواب صفوی دانشگاه از امکانات تقریبا ویژه ای استفاده می کنند.

       معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص تعداد دانشجویان مستقر در سراهای دانشجویی دانشگاه نیز گفت: در سرای دانشجویی حضرت زینب(س) حدودا ۱۴۹۷ دانشجو سکونت دارند که شامل ۷۲ دانشجوی دکتری، ۳۰۱ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۱۲۲ دانشجوی کارشناسی و ۲ دانشجوی خارجی می باشد. در سرای شهید نواب صفوی نیز که محل اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و خارجی می باشد، ۶۴ دانشجوی دکتری، ۲۸۸ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۵۹ دانشجوی خارجی سکونت دارند.

       وی افزود: در سرای دانشجویی امام حسین(ع) نیز ۷۲۷ دانشجو از مقطع کارشناسی سکونت دارند که در مجموع، ۲۶۴۰ دانشجو در سراهای دولتی ما سکونت دارند. البته با بازسازی بلوک های ۵ تا ۸ سرای دانشجویی شهید نواب صفوی، در بخش اسکان دانشجویان پسر نسبت به سال گذشته افزایش ظرفیت داشتیم.

       دکتر متولی در خصوص فعالیت های انجام شده در سرای دانشجویی شهید نواب صفوی نیز اظهار داشت: بازسازی و بهسازی اساسی بلوک های دانشجویی ۵، ۶، ۷ و ۸ جهت اسکان دانشجویان، تجهیز ۴ بلوک از بلوک های دانشجویی به سیستم سرمایشی، ساخت دیوار سنگی و ایجاد فضاهای تفریحی با ساخت آلاچیق های جدید و امکانات رفاهی جانبی، ایجاد سالن همایش ساحلی( کافی شاپ)، ایجاد زمین های ورزشی چند منظوره ساحلی( والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی و تنیس ساحلی)، بازسازی و تعمیر اساسی مهمان سراهای ۶، ۷، ۸ و تجهیز کامل کلیه ویلاها، ایجاد و بازسازی مسیرهای اصلی و فرعی مجتمع به منظور دسترسی آسان بلوک های دانشجویی و ویلاها به ساحل و دریا، فنس کشی و ایجاد دیواره سنگی جنب رودخانه ضلع شرقی با هدف حفظ حریم و صیانت از محیط مجتمع، توسعه فضای سبز کل مجتمع با اجرای سیستم آبیاری قطره ای و کاشت انواع متنوع گیاهی، افزایش فضای مهمان پذیری با تغییر و ساخت ساختمان سرپرستی سرای دانشجویی، راه اندازی طرح سالم سازی دریا ویژه آقایان و بانوان با هدف بهره گیری همکاران به همراه خانواده های محترم شان، اجرای طرح رفاهی تغذیه و ارایه غذا با قیمت و کیفیت مناسب برای همکاران دانشگاهی، تامین روشنایی محوطه و ساحل دریا، تامین تجهیزات ورزشی برای سالن های مجتمع، تسطیح ساحل و ایجاد فضای سبز حاشیه دیوار سنگی از جمله اقدامات انجام شده در این مجتمع می باشد. لازم به ذکر است که برخی امورات و کارها نیز در حال انجام است که از آن جمله می توان به بازسازی و تجهیز کامل بلوک های دانشجویی ۱ و ۲ اشاره کرد.

        دکتر متولی ادامه داد: از عمده ترین فعالیت های صورت گرفته در مجتمع سرای دانشجویی امام حسین(ع) از تابستان گذشته تا کنون نیز می توان به بهسازی بلوک های ۱و ۲، محوطه سازی و تسطیح محیط خوابگاهی، کاشت درخت در محوطه، ایجاد سیستم روشنایی زمین های ورزشی، ساخت و تجهیز سالن بدن سازی و زمین چمن و شروع احداث زمین چمن مصنوعی و همچنین ساخت اتاق سرپرستی اشاره کرد. همچنین تعمیر و بهسازی بلوک های ۱، ۲، ۳ و ۴، محوطه سازی برای ایجاد فضای سبز جدید، ساخت بوفه و فروشگاه برای سرا، تعمیر اساسی موتور خانه ها، ایجاد اتاق لباس شویی، ایجاد فست فود و ادامه پروژه سلف سرویس سرا که در مهر ماه به بهره برداری می رسد، عمده ترین فعالیت های صورت گرفته در مجتمع سرای دانشجویی حضرت زینب(س) را تشکیل می دهد.

       وی ادامه داد: اختصاص خوابگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در ایام تابستان کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی داشتند و نصب اسپلیت در سرای دانشجویی حضرت زینب(س) برای اولین بار، از تازه ترین اقدامات معاونت دانشجویی در حوزه خوابگاهی می باشد.

       عضو هیات رییسه دانشگاه مازندران در خصوص خوابگاه های خودگردان نیز چنین گفت: نظارت و ارزیابی از ۲۵ واحد خوابگاهی خودگردان، ثبت اسکان بیش از ۷۰۰ دانشجوی ساکن خوابگاه خودگردان در سامانه خدمات الکترونیک معاونت دانشجویی و صدور مجوز فعالیت برای ۱۹ واحد خوابگاهی از فعالیت های صورت گرفته درحوزه خوابگاه های خودگردان است.

       دکتر متولی در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که در امور تغذیه نیز فعالیت های مختلفی انجام شده است،‌ خاطرنشان کرد: عقد قرارداد با رستوران آزاد از مهر ماه ۱۳۹۶ و تخصیص یارانه، توزیع غذای گرم در روزهای پنجشنبه، ایام تعطیل و فرجه و امتحانات، خرید تجهیزات برای سلف سرویس ها و برگزاری کلاس های متعدد آموزشی برای کلیه پرسنل غذاخوری از جمله این اقدامات می باشد. نکته قابل توجه، افزایش رضایت مندی دانشجویان از غذای ارایه شده در سلف می باشد به نحوی که آمار غذایی مهرماه ۹۶ نسبت به سال قبل، ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و از ۵۲۰۰۰ پرس به ۸۲۰۰۰ پرس رسید.

       معاون دانشجویی دانشگاه با اشاره به موفقیت ها و عملکرد بسیار خوب حوزه تربیت بدنی دانشگاه افزود: در حوزه صندوق رفاه نیز در نیمسال اول ۹۷-۹۶ به تعداد ۷۷۵ نفر در حدود دو میلیارد و دویست و سی و شش میلیون تومان وام و در نیمسال دوم نیز به ۸۳۷ نفر به مبلغ دو میلیاردو دویست و سیزده میلیون تومان وام تعلق گرفت.

       دکتر متولی در پایان سخنان خود موضوع سامانه سجاد را به عنوان اصلی ترین بحث کمسیون موارد خاص در حال حاضر عنوان و گفت: در حال حاضر دویست پرونده در سامانه سجاد کمسیون موارد خاص ثبت شده است که از این تعداد، ۱۰۰ پرونده آماده طرح است و بقیه باید توسط دانشجویان رفع نقص شود. همچنین تعداد کار دانشجویی از تعداد ۲۵۹ نفر با پرداخت هزینه مبلغ ۹۹ میلیون در نیمسال اول ۹۶-۹۵، با درخواست های دانشکده ها و معاونت های مختلف به تعداد به ۳۱۵ نفر در نیم سال اول ۹۷-۹۶ رسید که مبلغ ۱۱۳ میلیون تومان پرداخت کار دانشجویی داشتیم که می توان افزایش قابل ملاحظه ای را در این بخش مشاهده کرد.

ادامه اخبار در حال بارگزاری است

 تصاویر بیشتر

روابط عمومی دانشگاه مازندران

امور رسانه های گروهی

 

 


١٠:٠٠ - سه شنبه ٦ شهريور ١٣٩٧    /    شماره : ١٧٩١٥    /    تعداد نمایش : ١٩٦٩